Firma Adept Investment, która aktualnie przygotowuje się do realizacji kilku inwestycji handlowych, zaprezentuje swoje projekty podczas Shopping Center Forum 2014. Michał Oziębała, prezes zarządu Adept Investment sp. z o.o. wcześniej, w rozmowie z portalem Retailnet, zdradza, na jakim etapie są te inwestycje i jak przebiega ich komercjalizacja.
Nad jakiego typu projektami aktualnie pracuje spółka Adept Investment?
Pozostajemy wierni koncepcji założonej trzy lata temu i tak często podkreślanej przez nas za pośrednictwem portalu Retailnet.pl. Kontynuujemy realizację parków handlowych na terenie całego kraju. Aktualnie w przygotowaniu mamy Park Handlowy E w Zduńskiej Woli, na lata 2015/2016 podobne projekty planujemy w Radzyniu Podlaskim, Nidzicy, Radomsku, Poznaniu, Warszawie, Nowym Sączu, Redzie i Bydgoszczy. Jednocześnie spółka realizuje obiekty wolnostojące o powierzchni ok. 1,3 tys. mkw. dla operatorów spożywczych, gdzie możliwości nieruchomości są ograniczone i nie możemy umieścić dodatkowych najemców. Tego typu inwestycje prowadzimy w mniejszych miastach jak Gidle, Łask, Łowicz, Radomsko, Włocławek (dwa obiekty), ale i w Krakowie jak i Warszawie.
Czy firma Adept będzie ograniczała swoje inwestycje do parków handlowych w mniejszych miastach? Jakie nowe wyzwania stawia sobie zarząd spółki na najbliższe lata?
Od 2012 roku inwestujemy w parki handlowe w miastach do 50 tys. mieszkańców. Ponieważ z roku na rok mamy co raz większą konkurencję, zdecydowaliśmy zająć się nowym segmentem nieruchomości. Są to projekty skoncentrowane na dużych miastach w szczególności Warszawie, często wymagające dużego zaangażowania. Podjęliśmy decyzje o rozpoczęciu inwestycji w projekty mieszkaniowe, ale wyłącznie z handlem w parterze. Powierzchnia pod usługi jest w tym przypadku wyznacznikiem przedsięwzięcia. Pierwszą nieruchomością, której spółka jest już właścicielem jest działka w Warszawie położona u zbiegu ulic Al. Krakowskiej i Bakalarskiej. Kolejne inwestycje tego typu planujemy w dzielnicach Praga Południe, Wilanów, Białołęka oraz Mokotów – jesteśmy na etapie zakupu gruntów.
Jak przebiega proces komercjalizacji Państwa obiektów? Jaki jest modelowy skład najemców w obiektach które realizuje Adept?
Nie ukrywam, że z komercjalizacją parków handlowych jest coraz trudniej, dlatego też spółka pozyskała do zarządu Roberta Krupskiego odpowiedzialnego m.in. za dział komercjalizacji. Robert Krupski wiele lat był po drugiej stronie, czyli stronie najemców. Uważam to za duży atut, szczególnie w tak trudnych czasach jeżeli chodzi o rozmowy z najemcami. Co do mix-u najemców, szczególnie w projektach które realizujemy, a więc do 3 tys. mkw. trzymamy się standardów: operator spożywczy, drogeria, apteka, salon obuwniczy, dyskont odzieżowy, salonik prasowy, bank.
Oprócz inwestycji w obiekty handlowe, Adept inwestuje również w lokale handlowe? Czego konkretnie szukacie?
Kupujemy lokale handlowe w dużych miastach. Lokale o powierzchni od 200 do 1,5 tys. mkw., wszystkie pod kątem rozwoju sieci z którymi współpracujemy. Założenie jest jedno, stopa zwrotu z takich nieruchomości nie może przekroczyć 9 lat. Tego typu lokale nabyliśmy już w Krakowie, Tychach, Poznaniu, gdzie najemcami są przede wszystkim banki. Inwestujemy też w lokale już wynajęte. Obecnie finalizujemy transakcje zakupu kilku lokali w Warszawie z operatorem spożywczym. Czego szukamy? W zainteresowaniu naszym są lokale handlowe na terenie całego kraju na różnym etapie inwestycji, począwszy od istniejących obiektów po będące jeszcze w planach. Często podpisujemy umowę przedwstępną już na etapie tzw. dziury w ziemi. Muszą być to lokalizacje dobrze skomunikowane przy głównych ciągach handlowych, czy osiedlach mieszkaniowych.
Czy oprócz współpracy z najemcami w zakresie komercjalizacji swoich projektów, poszukiwaniu dla nich lokali, świadczycie jakieś dodatkowe usługi dla znanych marek?
Od początku działalności skupiamy się na dostarczaniu kompleksowej usługi dla naszych kluczowych najemców, dlatego oprócz dostarczania im lokali, często wykańczamy je pod klucz, prowadząc prace budowlano – remontowe, instalacyjne, czy wręcz adaptacyjne. Co najważniejsze, coraz częściej jest to usługa zlecona i nie związana z naszymi inwestycjami. Od dłuższego czasu prowadzimy prace wykończeniowe dla renomowanych sieci w galeriach handlowych na terenie całego kraju, a zakres naszych usług rozszerzyliśmy o wyposażenie sklepów. Współpraca ta zaowocowała na tyle, iż weszliśmy również w segment produkcji mebli dla sieci handlowych, jest to dzisiaj ważna „gałąź” naszej spółki. Dodatkowo w lutym tego roku zakupiliśmy udziały w spółce Top-Models, produkującej manekiny i dostarczającej je do wielu sieci w Europie Środkowo-Wschodniej. Nie wykluczone, że nasze produkty niebawem pojawią się w witrynach wielu znanych obiektów handlowych w kraju.
Parki handlowe – to przyszłość rynku nieruchomości komercyjnych, jaki jest ich potencjał na polskim rynku?
Tak jak wspomniałem, coraz więcej deweloperów skupiło się na inwestycjach w parki handlowe. Konkurencja jest coraz większa, stąd nasza decyzja na rozszerzenie działalności w postaci projektów mieszkaniowych, czy postawienie na usługi budowlano – remontowe i adaptacyjne, produkcję mebli, czy manekinów. Dywersyfikacja ta spokojnie pozwala nam na realizację własnych projektów jak i otworzenie się na potrzeby innych inwestorów. Dla nich świadczymy usługi komercjalizacji. I tak możemy pochwalić się współpracą ze spółką Wodrol Inwestycje z Lublina, która realizuje dwa projekty. Pierwszy w Tomaszowie Lubelskim: Park Handlowy Tomasovia oraz Galerię Królewską w Sandomierzu. Komercjalizujemy również Centrum Handlowe Radomsko, którego inwestorem jest Metalurgia sp. z o.o. i Galeria Radomsko sp. z o.o. oraz Nowe Centrum Sopotu, projekt realizowany przez Bałtycką Grupą Inwestycyjną SA w oparciu o Ustawę o Partnerstwie Publiczno-Prywatnym pomiędzy BGI SA a miastem Sopot. Wśród własnych projektów możemy wyróżnić Park Handlowy E w Zduńskiej Woli oraz Park Handlowy Radzyń Podlaski. Wszystkie te inwestycje zaprezentujemy podczas jesiennej edycjiShopping Center Forum na stoisku 1.5.